1 2 3
Lyst til å reise verden rundt på første klasse
– og tjene gode penger?

HER KAN DIN ANNONSE STÅ!

Ta kontakt.

Interdum ullamcorper maecenas
Orci maecenas. Tincidunt tempus, integer viverra lorem praesent magna parturient  « Tilbud tilbake  Ta kontakt
Mitt Sri Lanka

Multikunstneren Knut Husebø (67), anerkjent skuespiller og kunstmaler født i Stavanger, har hatt hele verden som sin scene. I 1980 kom han til Sri Lanka for første gang, og det var kjærlighet ved første blikk. Her forteller han sin historie til Tor Kjølberg, redaktør av reisemagasinet Destinasjoner.no

Fortalt til Tor Kjølberg, foto: Tor Kjølberg (april 2013)

Knut Husebø har hatt flere store roller, blant annet som Benoni i fjernsynsserien Benoni og Rosa (1973), og han har spilt mot Liv Ullmann i filmatiseringen av Sigrid Undseths Jenny (1983), i BBC-filmatiseringen om Scotts sydpolekspedisjon spilte han Roald Amundsen, og han har vært motspiller til Donald Sutherman.

Reise_tilSri Lanka med Knut Husebo

Knut har også vært med i filmatiseringen av Skumringslandet, en film fra middelalderen, som ikke har hatt premiere enda. Filminnspillingen var i gang ved Stapnes i november i fjor da produsenten Daniel Henriksbø og fotograf Mats Bjarg ble tatt av en kjempebølge og omkom. Filmen skulle hatt premiere på Filmfestivalen i Haugesund i fjor, men nå arbeides det iherdig for å skaffe midler til å gjøre filmen ferdig. I filmen spiller Husebø munk sammen med Sverre Anker Ousdal.

- Fortsatt gjør jeg småting innen skuespillerfaget, forteller Husebø. – Jeg spilte blant annet lege i filmen om Max Manus, - men i dag er jeg nok mer en livsnyter og ønsker å ofre mer tid til malerkunsten. Jeg har mange ideer, og håper å få satt flere av dem ut i livet.

Som maler er Husebø godt kjent for sine portretter i akvarell. Han har blant andre portrettert ekteparet E. og Bibi Hilton. Det gjorde han et år han bodde i New Orleans.

- Jeg har stort sett malt naturalistiske ting, sier Knut. – Nå føler jeg at det er på tide å finne en ny retning og stil, og når jeg nå bor mesteparten av året i Sri Lanka er mulighetene mange.

Fra Hydra til Sri Lanka
Knut var en naturlig del av kunstnermiljøet på den greske øya Hydra og hadde mange gode venner der. Den gang var Marianne Ihlen gift med forfatteren Axel Jensen. Hun fikk et intenst forhold til Leonard Cohen, som senere skrev og framførte den kjente balladen ‘So Long, Marianne’.

Det var på Hydra han hørte om noen som hadde reist til Sri Lanka og bygget et fantastisk sted der. I 1980 satte derfor han og skuespillerkollega Svein Sturla Hugnes kursen dit.

- Fra hovedstaden Colombo dro vi direkte sørover til byen Galle og fant fram til området Unawatuna. Unawatuna Beach var av National Geographic utnevnt til en av verdens beste strender. Vennene fra Hydra hadde bygget en praktbolig på stranden Cap Coco, et lite stykke unna, forteller Knut.

Reise_til_Sri_Lanka_Unawatuna_Beach

- Ved siden av lå en annen eiendom, The Well House. Det var en seks mål stor tomt, men ellers ikke noe å skryte av, fortsetter han.

Knut har imidlertid alltid interessert seg for design og interiør, og så raskt at stedet hadde mange muligheter. Et av hans første eiendomsprosjekter var på Grimsøya i Indre Oslofjord, hvor han hadde vært med på å føre opp en eksklusiv eiendom, som fikk god omtale i norsk presse. Knut elsker simpelthen prosessene med å prosjektere og skape noe nytt.

Nå sto valget mellom å satse noe her nede eller kjøpe noe på Hydra. Knut innså etter hvert at The Well House hadde så mange muligheter at fristelsen ble for stor. - Vi fant fram til eieren, og vi ble enige om at vi kunne overta stedet på en 40 års leiekontrakt.

- Etter at vi hadde bodd her nede i tre år kom vi over en annen helt fantastisk tomt ikke langt unna, sier Knut. - Der så vi helt andre muligheter, og i 1985 kjøpte Svein Sturla og jeg tomten og bygget det som i dag av lokalbefolkningen kalles for en klassisk skjønnhet, villaen If i Thalpe.

Men vi satt fortsatt på leiekontrakten for Well House, og vi så oss om etter andre som kunne overta den. Anne-Grethe Preus kom på besøk, falt pladask for stedet og overtok leiekontrakten i noen år. Senere har forskjellige europeere hatt kontrakten på omgang.

I 1993 var det uroligheter på Sri Lanka mellom tamilene og regjeringen, og jeg slet i tillegg med en del personlige saker, så jeg begynte å gå lei og bestemte meg for å reise bort. Jeg tok en avstikker til Bangkok.

På If hadde Knut i mellomtiden ansatt Pothupitya Kankangmge Udara som hushjelp og altmuligmann. En dag kontaktet Udara Knut og fortalte at marinen hadde okkupert If. Det ble sagt at de ville ekspropriere eiendommen. Nå var gode råd dyre. Knut tok kontakt med ambassadør Dag Larsson ved ambassaden i Colombo. Han lyttet interessert til det Knut fortalte og foreslo at de skulle sette norsk flagg på eiendommen og skilte den med Royal Norwegian Outstation.

Som sagt, så gjort, og på den måten fikk de drevet ut den nasjonale marinen.

Samme år var the Judge of Hong Kong på jakt etter en ferieeiendom i Provence. Han fikk imidlertid tilfeldigvis høre om If i Thalpe og reiste sporenstreks for å se på eiendommen. Han ble vilt begeistret og kjøpte den umiddelbart.

- Da fikk jeg så dårlig samvittighet for Udara, som hadde vært så pliktoppfyllende og dyktig gjennom flere år, forteller Knut. Nå ville han bli arbeidsledig, noe som ikke er behagelig for noen i Sri Lanka. Jeg ga ham alle møblene våre i If og foreslo at han burde begynne som antikvitetshandler.

Reise_til_Sri_Lanka_Udara_brukthandel

I dag er han den største antikvitetshandleren i området og driver en blomstrende forretning.

- Jeg likte meg ikke så godt i Thailand, så jeg valgte å reise tilbake til Onawatuna, fortsetter Knut. - Det var et trist syn som møtte meg. 26. desember 2004 hadde området blitt sterkt rammet av tsunamien, og det bar både stranden og stedet sørgelig preg av.

Reise_til_Sri_Lanka_etter_tsunamien

- En dag satt jeg på Flower Garden Hotel og spurte eieren, Sassi, om han visste om det var noen hus til leie.

– Du kan vel leie mitt, svarer han. Det skulle vise seg å være The Well House. Ringen er sluttet.

- Muren rundt The Well House hadde spart eiendommen for de største skadene fra tsunamien, så jeg kunne gjenkjenne både sjarmen og mulighetene. Nå kunne jeg igjen bruke mine evner som kunstner, og min erfaring som eiendomsutvikler, til å lage mitt drømmested, en idyll som kanskje både kunne være et atelier for malere, og et midlertidig hjem for omreisende kunstnere.

Jeg overtok den resterende delen av kontrakten.

- I løpet av de siste to årene har jeg brukt store ressurser på å sette i stand og forskjønne eiendommen, som i tillegg til mitt private anneks består av tre soverom, med egne terrasser, som ligger i den seks mål store tropiske oasen. Fuglesangen fra mange arter er påfallende, og tidlig om ettermiddagen er det en liten familie apekatter som tasser over taksteinene på vei til sitt sovested for natten. Små ekorn leker seg i trærne, på plenene og på takmønene mens lyden fra bølgene som slår innover mot stranden bare noen meter nedenfor danner en beroligende lydkulisse mens den monotone takfaste sangen fra fiskerne som drar dagens fangst i land fungerer som et kontrapunkt.

Reise_til_Sri_Lanka_Galle_fishermen

Hushjelpen, Sunild, som lager herlig frokost for gjestene hver morgen, er glad i dyrelivet, og han peker gjerne ut de forskjellige artene.

Reise_til_Sri_Lanka_Galle_Well_House_1

I fjor begynte opprydningen på stranden, og byggingen av et helt nytt hotell, Coco Bay, ble igangsatt. Det åpnet i desember i fjor. Hotellet har 14 rom med et flott utendørsanlegg med basseng. De fleste gjestene velger imidlertid å benytte solsengene på stranden bare noen få meter nedenfor.

Restauranten på hotellet er populær, både blant hotellets gjester og andre tilreisende, ikke minst fordi den har en chef som er inspirert av det franske kjøkken.

Reise_til_Sri_Lanka_Coco_Bay_Restaurant

- Nå har jeg nettopp gjort en avtale med hotelldirektøren, Vinodh de Silva, om å leie ut gjestedøgn i The Well House for hotellgjester, samt at mine gjester kan bruke alle hotellets fasiliteter, forteller Knut til slutt.

The Well House i dag
Den seks mål store eiendommen er som en eksotisk park der den ligger liker ved stranden med Bona Vista-fjellene i bakgrunnen. Selv om The Well House bare ligger en liten avstikker fra den travle hovedgaten Matare Road, er det så godt som ingen trafikk forbi eiendommen. Bygningen er oppført i hollandsk kolonistil og er totalt nyrenovert og smakfullt innredet.

Reise_til_Sri_Lanka_Galle_Well_House_2

Eiendommen består av hovedhus, gjestehus og en terrasse, totalt tre soverom.

Reise_til_Sri_Lanka_Galle_Well_House_3

Hovedhuset har sove- og oppholdsrom med king size seng, bad og egen veranda. Det moderne kjøkkenet er en del av hovedhuset. En stor terrasse omgir hele hovedhuset og er utstyrt med en moderne sofagruppe, behagelige stoler og stort spisebord. Det er TV og datatilgang.

Reise_til_Sri_Lanka_Galle_Well_House_4

Et nybygd og adskilt stort gjesterom har king size seng, oppholdsrom, dusjkabinett og egen separat terrasse mot hageanlegget. Alle soverommene har airconditioning.

Med tuk-tuk er du bare frem minutter unna flere av områdets spennende attraksjoner (se nedenfor).

Coco Bay hotell og gourmetrestaurant
Et lite steinkast unna The Well House ligger det nyåpnede Coco Bay Hotel med sine 14 rom.

Reise_til_Sri_Lanka_Galle_Coco_Bay_Hotel_1

Vi spurte administrerende direktør, Vinodh de Silva, om hans erfaringer så langt etter åpningen i desember 2012.

Reise_til_Sri_Lanka_Galle_Coco_Bay_Hotel_2

Han legger vekt på at han er stolt av at Mahendra Amarasuviya, tidligere styreformann i Lions International, er styreformann i Coco Bay Hotel.

Hele stedet ble ødelagt av tsunamien i desember 2004, og lenge lå området brakk. Selv var han hotelldirektør på et førsteklasses hotell på Unawatuna Beach, men så mulighetene for et mindre, eksklusivt hotell på det som tidligere var Cap Coco. Hotellet ble bygget i løpet av imponerende seks måneder, og han fikk med seg sin utmerkede chef, slik at hotellet kunne varte opp med en restaurant i særklasse.

Menyen er omfattende og tydelig inspirert av det franske kjøkken, men gjestene kan også velge blant typiske lokale retter. Vi valgte dagens fisketallerken og erfarte at vi bare skulle ha bestilt en porsjon og delt den mellom oss, for det var mye mat!

Hotellet fikk dispensasjon fra gjeldende byggeforskrifter, som sier at det ikke må bygges mindre enn 60 meter fra vegetasjonen på kyststripen. Kokospalmene på Coco Bay strekker seg således opp like ved sandstranden, og bare 30 meter tilbaketrukket ligger hotellbygningen med så vel svømmebasseng som uteservering. Vi nøt atskillige flasker Lion øl der som avbrekk fra dukkertene i det herlige vannet. Temperaturen i så vel sjø som luft var i snitt 27 grader, noe som passet oss utmerket.

Den usedvanlig vennlige betjeningen gjorde våre besøk på hotellet til en helt spesiell opplevelse. Vi har sjelden følt oss så hjemme som nettopp her.

Reise_til_Sri_Lanka_Galle_Coco_Bay_Hotel_Interior

Enkelte påpeker at vannet ikke er like blått som i for eksempel Unawatuna Beach, men siden sandbunden her blir blandet med sjøvannet av de duvende bølgene, demper det fargespillet. Sandbunden er imidlertid så fri for stein at selv små barn kan være trygge for ikke å skjære opp føttene i det langgrunne vannet. Her frister det til dukkert både tidlig på morgenen og sent på kvelden. Og spesielt herlig er det å få med seg de vakre solnedgangene når solen går ned bak festningsmurene i gamlebyen, som står på UNESCOS verdensarvliste (se nedenfor).

De Silva forteller at de satser mest på europeiske gjester. – Europeerne reiser gjerne langt, og når de kommer fram ønsker de å nyte tilværelsen, forteller han. – Da ønsker de blant annet god mat med god drikke til. Det er viktig for hotellets økonomi, og for oss er det viktig at gjestene får det de ønsker seg. På Coco Bay kan gjestene nyte stillheten. Selv om hotellet til enhver tid er så godt som fullt, er det alltid fredelig både i selve bygningskomplekset og på stranden. Solsengene er behagelige, og gjestene lar seg gjerne overraske når servitørene kommer forbi og serverer et iskaldt glass vann eller en sorbé med mynteblader.

– Vi har hatt et belegg på 95 prosent siden vi åpnet i desember, sier de Silva med et smil. – Og det er kundene som har funnet oss og ikke omvendt, legger han til.

- For oss er det viktigste at gjestene trives. Gjestene har som regel reist langt for å komme hit, og vi vet at det de setter størst pris på er fred og ro. Folk som oppsøker aktiviteter og et pulserende natteliv reiser andre steder. En gang kom det et reiseselskap på 15 mennesker hit og spurte om de kunne få benytte stranden og restauranten. Vi beklaget at vi måtte ta hensyn til hotellets gjester og takket nei. Vi ønsket ikke at støyen fra et reiseselskap skulle forstyrre gjestene våre.

På selve åpningsdagen i desember svømte det i land en skilpadde og la egg på Coco Beach. – Det tolker vi som et godt omen, forteller de Silva. – Etter tsunamien føler vi at det vi har gjort for området er begynnelsen på noe virkelig positivt. Dette er blitt en populær oase som gjestene tydeligvis setter pris på.

Det bekrefter det gamle utsagnet om beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet.

Og Coco Bay Resort kan ikke ha en mer egnet beliggenhet enn rett på stranden med kort avstand til hovedveien og Galles viktigste attraksjoner bare noen minutter unna.

Fra Colombo til Galle
Vi ankom lufthavnen i Colombo tidlig en formiddag. Passkontrollen gikk smertefritt, og bil og sjåfør ventet på oss i ankomsthallen som avtalt.

Inntil november i fjor, da landets første motorvei åpnet, var den eneste veien til den historiske havnebyen en sterkt trafikkert landevei eller på overfylte tog. I dag tar turen omkring tre timer med bil, men om seks måneder åpner siste rest av motorveien, og reisen kan reduseres til to timer. Det blir et vendepunkt i Sri Lankas turismenæring. Med sine hvite sandstrender og arkeologiske attraksjoner blir Sri Lanka velfortjent kalt Asias nye store reisemål.

Tre år etter den brutale 26 år lange borgerkrigen kan landet endelig se fremtiden lysere i møte. Landets reisesektor har faktisk allerede registrert en positiv trend. Fra 438.000 ankomster i 2008, besøkte mer enn en million turister landet i fjor. Anslaget for 2016 er ifølge hotellbransjen 2,5 millioner turister.

Sri Lankas turistboom kan bety store endringer for byen Galle, og ikke minst det 400 gamle fortet som ligger på et 52 hektar stort område rett ut mod Det indiske hav. Det kan også innebære store utfordringer.

Vi ankommer festningsbyen Galle tidlig på ettermiddagen. Noen mener at Galle er selve juvelen i Sri Lanka, og i mange år var den landets viktigste handelssentrum. På ondt og godt har Galle virket uimotståelig for de tilreisende. Byen ble grunnlagt i 1505 av en portugisisk kaptein etter at han søkte tilflukt her under en storm og fant ut at området var et kryddereldorado, ikke minst hadde det verdens beste kanel. Folkene var avslappet her, og kyststripen var vakker. Portugiserne tok etter hvert over byen og bygget en festning som skulle beskytte havnen og deres handelsinteresser. De styrte byen fram til 1640 da hollenderne overtok. Det er deres festningsvoller, som verner om mer enn 500 mål, du ser i dag. Etter hollenderne kom bitene, som styrte inntil landet ble selvstendig i 1948.

Reise_til_Sri_Lanka_Galle Fort_1

Byen er i dag et av de beste eksempler på en festningsby i Asia. Mange av familiene som lever innenfor festningsmurene har bodd her i generasjoner og er en blanding av singalesere, hollandske middelklasseborgere og muslimer.

Besøk for all del hotell Amangalla. Det er en vakkert restaurert kolonieiendom som føles mer som et hjem enn et hotell. Rundt hjørnet finner du Pedlar’s Inn, en kafé med en enkel, men spennende og rimelig meny.

Reise_til_Sri_Lanka_Galle_Peddlars_Inn

Det er flere severdigheter du ikke bør gå glipp av i festningsbyen, og som ellers i Galle er alt lett tilgjengelig. De få gatene snor seg inn i hverandre, og du kan nyte den flotte utsikten fra en av de mange festningsvollene. Selv om Galle, med sine boutiques og kafeer utstråler vennlighet og trivsel som i høy grad retter seg mot turistene, har den klart å bevare sitt ekte hverdagsliv, slik det har vært her i flere hundre år. Her kan du fortsatt gå inn i noen av de lave kjøpmannshusene, bygget i hollandsk kolonistil, med en dyp veranda på fasaden og en åpen gårdsplass eller hage på innsiden.

Reise_til_Sri_Lanka_Galle_Fort_2

Takene skulle også fungere som solskjermer for beboerne. Da britene tok over Fortet, flyttet de klokelig inn i de eksisterende bygningene og fortsatte å bruke kloakkanleggene som hollenderne hadde anlagt. Britene bygget fyrhus, klokketårn og bygninger i Art Nouveau og Art Deco-stil.

Mange av innbyggerne i Sri Lanka har sentimentale bånd til Fortet. Arkitekt Daswatte, som arrangerer utflukter under den årlige litteraturfestivalen i Galle, tenker med glede på sin første flaske Coca Cola, noe som var en sjeldenhet der på slutten av 1970-tallet. Den gang var han skolegutt på besøk i New Oriental Hotel, garnisonsbygningen som i ettertid ble gjort om til det viktorianske, luksuriøse Hotel Amangalla.

Reise_til_Sri_Lanka_Galle_Amangalla_Hotel

Her kan du også oppleve et ekko fra andre steder og kulturer. Arbeidene i stein ser da typisk portugisiske ut, ikke sant? Og ser ikke moskeen ut som en typisk barokk kirke? Jo, absolutt, og som alle handelsbyer er Galle en smeltedigel der utallige mennesker har signert sine navn i stein.

Havet ved Fyrhuset er sjokkerende klart med mengder av tropiske fisk, og korallene ser ut som store, fargerike blomkålhoder. Kjøl deg gjerne ned med en svømmetur og nyt melken fra en kokosnøtt etterpå. De selges rett bak det store treet.

Middagen på Amangalla er en opplevelse; Ris og karri, rød og hvit karri med åtte forskjellige karri- og grønnsakretter, er husets spesialitet. Etter middagen ved mørkets frembrudd bør du spasere i de smale gatene, nyte den varme kveldsluften og de tusenvis av blinkende stjerner på den dyp blå himmelen. En fortryllende stund i en by som du ikke kan annet enn å håpe at ikke skal endre seg det aller minste i tidene som kommer.

Det var ikke Fortet som fikk turistene til å komme til Sri Lanka på 70- og 80-tallet. Det var stort sett solsøkende europeere, som egentlig ikke var så interessert i lokal kultur. Selv myndighetene så ikke mulighetene i Fortets potensial som attraksjon før UNESCO satte det på sin verdensarvliste i 1988.

Direktøren for Amangalla, og innbygger i Galle i mange år, Olivia Richli, forteller at turistmyndighetene i Sri Lanka i flere år overså Galle som den juvelen den er. Med fokus på arkeologiske attraksjoner og te-ruten ble Galle bare en søvnig bakevje.

Knut Huesbø sier: «Galle er i dag en by som gir reisende lyst til å besøke Sri Lankas rike koloniarv. Herskapshus er blitt restaurert, noen er gjort om til boutique hoteller, for eksempel Galle Fort Hotel og The Fort Printers.»

Besøksantallet har framskyndet restaureringer, og hotellene rapporterer om fullt belegg, nye kafeer og butikker etablerer seg i stadig større tempo, spesielt rundt denne fastlandsspissen. «Det har skjedd større endringer her de siste seks månedene enn i løpet av de siste ti årene,» sier Husebø.

Reise_til_Sri_Lanka_Galle

Førstegangsturen til Sri Lanka, og besøket hos Knut Husebø, har således gjort Sri Lanka til litt mitt også.

Sri Lanka
Dette lille tåreformede landet er verdt å besøke av mange grunner. Det har en avslappet atmosfære, som virker som balsam på kropp og sjel for mennesker som ellers har hektisk hverdag. I tillegg er det et fargerikt land med både vakre landskap og spennende arkitektur. I tillegg har det en av de eldste kulturene på kontinentet, historien kan dateres tilbake til sjette århundre f. Kr., samt en av de nyeste.

Den mangeårige krigen mellom majoriteten singaleserne og tamilene, den største etniske minoritetsgruppen, tok slutt for bare fire år siden, og landet har nå posisjonert seg for å bli gjenoppdaget. Det eldgamle Asia er blitt nytt igjen. Sri Lanka har imidlertid enda ikke sett den voldsomme utbyggingen som har skjedd hos naboene, og det betyr at landet nesten er som et mangfoldig paradis å regne. Du kommer til å bli overrasket over hvor mange forskjellige fuglearter som kan ses i de forskjellige deler av dette øylandet.

Det er nyttig å vite at Sri Lanka-innbyggerne ikke er indere. Riktignok stammer mye av den kulturelle og estetiske arven fra India (for eksempel sariene og karrien), men majoriteten av folket er buddhister, ikke hinduer, og tale- og skriftspråk er singalesisk. Har de da noe felles med inderne, eller kineserne for den saks skyld? Det må være den bærekraftige kulturen, samt lange perioder med kolonisering. Indere, portugisere, hollendere og briter har alle styrt landet til ulike tider, eller store deler av det, noe som blant annet er helt tydelig når du kommer til Galle.

Her bor du godt:
Coco Bay Hotel and Restaurant
Well House (Kontakt Knut Husebø: knuhuse@online.no)
Amangalla Hotel

Pedlar’s Inn
Mama’s Guesthouse

Utflukter:
Den engelske skribenten og forfatteren, fastboende Juliet Coombe, som eier Serendipity Café, arrangerer informative arkitektur- og kulturvandringer. (94/77-683-8659). Pris: 1.500 rupees per person.

Med sine frodige parkområder og rike dyreliv er Sri Lannka blitt en stadig mer populært økoturisme destinasjon. 40 minutter biltur fra Galle ligger Mirissa Harbor, som er et populært sted for å oppleve de blå spermhvalene og spinnerdelfiner. Raja and the Whales arrangerer halvdagsturer.

Slik reiser du hit
Det er mange flyselskap som flyr fra Europa til Sri Lanka. Vi bestilte vår reise gjennom Sri Lankan Airlines, som hadde flyforbindelse med SAS til London. Der var det rimelig tid til å forflytte seg mellom terminalene, og Sri Lankanair fløy direkte London – Colombo. Avreisetiden fra Gardermoen var tidlig på ettermiddagen, slik at ankomst i Colombo var på morgenen. Service og mat på den oversjøiske reisen var fantastisk, og vi kom utsovet fram.

Returen fra Colombo, midt på dagen, via Frankfurt, var like behagelig. Siste etappe med SAS gjorde at vi ankom Gardermoen til normal ettermiddagstid.